Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vraagje dementie signaleren

• karin

Hallo,

Ik zit in het laatste jaar van de spw, en moet een artikel schrijven. Nu wilde ik dit gaan doen over het vroegtijdig signaleren van dementie. Ik vraag me daarom af of iemand weet of er in verzorgingshuizen een soort preventief onderzoek is om dementie vroegtijd bij bewoners te signaleren.

Heeft iemand informatie hierover of tips.

Alvast bedankt

Karin

• Charissa

Uit ervaring door in verzorgings/ verpleeghuizen gewerkt te hebben en zelf al veel had verdiept in het onderwerp naar aanleiding van mijn vorige opleiding als verpleegkundige kan ik je zeggen dat er niet altijd mogelijk is om dementie vroegtijdig te signaleren.

De eerste fase begint de persoon langzaam zijn dingen te vergeten dit voornamelijk op korte termijn geheugen.

Er zijn wel testen om te kijken of iemand aan dementie lijdt, maar niet altijd kun je er vroegtijdig bij zijn.

Vergeetachtigheid hoeft niet te betekenen dat iemand direct dementie heeft.

• karin

Hoi Charissa,

Ja, ik weet dat dementie niet eenvoudig te signaleren is. Maar ik bedoel of er in verzorgingshuizen etc. wordt gewerkt met een soort rapportage/ test om dementie vroegtijdig te kunnen signaleren. Dus preventief!

Groetjes Karin