Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Werken op de afdeling en belevingsgerichte zorg

• elza

Hallo Anke, ik werk op een pg afdeling huiskamerproject en wij zijn ook bezig met het invoeren van belevingsgerichte zorg. De eerste verandering was al dat er op de naambadges niet meer staat ab-er, maar welzijn en recreatie. Ik kom zelf uit de zorg en werk sinds april dit jaar als coordinator recreatie en welzijn op de huiskamer. Bij ons wordt al het personeel gewoon ingepland bij de activiteiten er is geen verschil.Na de zorg ga ik b.v. met iemand op de flat een praatje maken of een eindje wandelen en een collega uit de zorg blijft bij de bewoners zorgt voor de koffie en doet een activiteit. Dit is ook niet zonder slag of stoot gegaan het vergt een denkomslag maar wij zijn zover dat we beseffen dat de zorg maar een klein gedeelte van de dag inneemt en het welzijn van de bewoner de hele dag betreft.Eind oktober zijn we met onze bewoners (15 personen) 5 dagen op vakantie geweest en de ab-ers (om ze nog even zo te noemen) hielpen net zo hard mee in de zorg als de zorg met de activiteiten. Ik denk dat dat ook onze sterke kant is want we hebben met elkaar een hecht team. Dus zo kan het ook. Groetjes, Elza.

• Anke

Nou het is alweer even geleden, maar ik heb inmiddels meegelopen met een collega AB-er op een andere locatie van onze zorggroep. Ze is een oud-klasgenootje van me, dus was erug gezellig!!!

Bij hun wordt er dus en op de afdeling en op de AB-ruimte gewerkt. Elke AB-er werkt en en, op die manier wordt het door iedereen gedragen. Verder werken ze vanuit een bepaalde visie, waarbij er op de afdeling vooral de nadruk op het wonen gelegd wordt. Dit lijkt mij dan ook erg belangrijk.

Morgen ga ik samen met een collega en 2 zv-ers naar de werkconferentie van Cerein over kleinschalig wonen… Ben erg benieuwd welke ideeen we daar weer op zullen doen.

Groetjes Anke

• bedroefde AB-er

nou voorlopig ben ik errug kritisch naar dat afdelingsgebonden werken.

In de instelling waar ik werk zijn we sinds april ook onder de hoofden van de afdelingen komen te vallen. En langzaam maar zeker verdwijnen al onze centrale en dus gezamenlijke activiteiten. Men vindt het veel belangrijker dat we ‘op de afdeling’ zijn, de centrale activiteiten kunnen er dus ‘af’. De vrijwilligers gaan 1 voor 1 uit zichzelf weg, ze missen de gezelligheid van voorheen. Eerst even samen met hen alleen koffie drinken zit er niet meer in. Wij moeten tenslotte op de afdeling zijn. Zelfs zo extreem dat we verplicht samen met de afdeling pauze hebben. En niet even samen mogen komen met de AB onderling in ‘onze’ AB ruimte. We mogen het zo niet eens noemen, want ‘ons’ is nu ‘de afdeling’… en zo moeten we gaan leren denken… Nu ben ik al 18 jaar activiteitenbegeleidster enne… een goeie! Ik werk echter nog niet zo lang in dit huis…Tuurlijk hebben we afdelingsoverleggen waarin ik probeer duidelijk te maken wát wij nodig hebben om ons vak goed te kunnen uitoefenen. Dat het niet alleen maar inhoudt dat wij de afdeling leuk aankleden en versieren. Sfeer maken, is natuurlijk een onderdeel, maar ze willen- en dat wordt ook hier weer gewoon gezegd ook- gróte activiteiten zien, met veel resultaat. Knutselen en zingen dus. Je kent dat. En ik praat als brugman om ze uit te leggen dat veel van ons werk niet zichtbaar is, warme zorg, de ‘missers’ van de zorg goedmaken naar de bewoners toe want ohoh, nu we hele dagen op de afdeling zijn wordt dat weer eens goed merkbaar. Het gejij en gejouw, het gesnauw en gegrauw tegen deze -diep- dementerende bewoners. Wij willen voorwaarden kunnen scheppen om te komen tot een goede dagbesteding voor de bewoners, sámen met de zorg. Het kan niet zo zijn dat er maar 1 of 2 medewerkers op een dag verantwoordelijk zijn voor de sfeer en het plezier. Als ik er even niet ben wordt er geen muziek opgezet, geen boekje weggelegd, geen praatje gemaakt met bewoners. Terwijl de dagbesteding al begint bij het opstaan 's ochtends. Wij worden als AB-er veel gebruikt tijdens alle eetmomenten op een dag. Dat is beleid. Het huis kiest daarvoor en dus werken we eraan mee, de kleinschalige eetmomenten die centraal werden uitgevoerd gaan stoppen… Het is zo zonde! En het kost zoveel energie. Ik ben er doodmoe van!

• Janny Eggens

Met welk doel zijn jullie onder de afdelingshoofden komen te vallen. Ik ben hier wel heel benieuwd naar want in onze organisatie is ook de keus gemaakt om de AB te integreren in de zorg. Zowel binnen de AB als op de afdelingen wordt nu gebrainstormd welke activiteiten er aangeboden dienen te worden. In principe hebben we heel 2006 om zaken goed uit te werken en duidelijke voorwaarden te stellen.

Groet