Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Werken op de afdeling en belevingsgerichte zorg

• Anke

Hallo allemaal,

Ik werk 32 uur als AB-er in een verpleeghuis op de afdeling PG… Nu wil de organisatie het een en ander veranderen omtrent de werkwijze vanons team… Op dit moment werken wij voornamelijk op de centrale AB-ruimte met verenigingen. Maar de organisatie wil beginnen met het invoeren van belevingsgerichte zorg (erg leuk), en wil dat wij nu de hleft van onze uren op de afdeling gaan invullen.

Wie heeft hier ervaring mee? (Zowel positief als negatief) Hoe werken jullie? Werk je en op de AB en op de afdeling, of werk je of of… Watis je invulling als AB-er op de afdeling, en hoe ziet je dag er uit?

Ik zou het leuk vinden wat reactie's van collega's te horen, en te kijken welke ideeen ik kan gebruiken!

Alvast bedankt! Tot horens!

Groetjes,

Anke

• sandra

Hoi Anke,

Ik ben zelf ook bezig om belevingsgericht werken op te zetten binnen ons zorgcentrum. Ik heb vorig jaar de cursus belevingsgericht werken in de psychogeriatrie gevolgd bij cerein.

Als je meer wilt weten neem dan contact met mij op.

Gr Sandra

www.activiteitenbegeleidingssite.tk

• Karin

Ik zal je even een niet zo leuke kant vertellen van het op de afdeling werken en met het verenegingen. Op een gegeven moment vinden de mensen in de zorg het zo leuk en vooral makkelijk dat jij op de huiskamer bent dat je ze niet meer ziet en je er alleen voor staat op je huiskamer. Het nadeel daar aan is dat je een uitgebreide activiteit niet meer kunt opzetten. Zoals bijvoorbeeld een ochtend schilderen. Wij zijn mommenteel weer bezig om van de afdelingen af te komen om ons meer te kunnen richten op het verenigingsleven zodat je meer vraaggericht kunt werken. Nu verwacht de afdeling dat je daar ook een bepaalde tijd bent. en als je vraaggericht wilt werken moet je kunnen ontwikkelen van nieuwe activiteiten voor je bewoners.

Ik kan je eigenlijk alleen de nadelen maar vertellen. Ik merk nu wel dat het heel moeilijk is om weer van de afdeling af tekomen en mensen te gaan coachen om zelf weer activiteiten op te pakken. Want hoe doen jullie dat nu dan. Doet de zorg bij jullie activiteiten en hoe sturen jullie dat aan.??

Ik hoor graag weer van je.

Groetjes karin

• anke

Hoi Sandra en Karin,

Bedankt voor jullie reactie!!!

Sandra: ik heb jullie site al eens bekeken… Bij ons in de zorggroep krijgen we allemaal een cursus belevingsgerichte zorg! We krijgen dit van het IMOZ.

Karin: ik zou heel graag meer willen weten, over hoe en wat… Ik weet nog niet goed hoe dit prikbord werkt, maar ik zou je graag eens willen mailen! Weet jij hoe dat werkt?

Tot horens!

Groetjes Anke

• Marilena

Wij zijn sinds februari ook aan de afdeling toegevoegd vanuit een centrale positie en het is nog nooit zo slecht geweest met de AB als nu!

Voorheen was er enorm veel dagbesteding, van maandag tot en met vrijdag waren er club/verenigingsactiviteiten en afdelingsactiviteiten, maar nu worden wij ook gewoon ingezet als huiskamerdiensten en is er van de AB maar bar weinig over.

Ik hoor van huizen in de regio dat zij de AB ook weer centraal willen gaan laten draaien en hoop dat onze directie die besluiten volgt, maar ik vrees het ergste.

We zijn ook zonder enige visie en doelstelling naar die afdelingen toe gemoeten, de teamleiders weten echt niet wat ze met ons aanmoeten. Daarbij hebben alle teamleiders een verzorgende achtergrond en zo hun eigen opvattingen over AB dus elke ABer is nu aan het vechten om maar het vak AB te mogen uitoefenen. Echt geen ideale situatie dus. Maar goed, we blijven ervoor gaan, het gaat tenslotte om de bewoners, maar die zijn al maanden de dupe van deze situatie…

Marilena

• bets

ik lees alleen maar negatieve reacties over werken in de huiskamer

ik werk zelf al 5 jaar op de afdeling en doe mijn act. in de huiskamer met som.bewoners.

betrek de verpleging hier regelmatig bij en dat gaat perfect.

de act. die ik met de bewoners doe zijn ,koken,crea,bewegen,

spelochtend enz.

wij bakken b.v elke vrijdagochtend iets lekkers voor de hele afd.(45bewoners)en hebben dan smiddags weekafsluiting en nuttigen wat we gebakken hebben.

met koken (unit gericht) meestal 8 bew.maar 1keer in de twee maanden koken we voor de hele unit 15bew en al het personeel (die betalen ook mee) en dekken een hele lange tafel, personeel ertussen en eten maar super gezellig.

We hebben 1 keer per week tosties voor de bewoners op een vaste dag.

we gaan regelmatig naar buiten (naar de markt of zo) en we hebben ook 1 dag in de week individueel met een bew.

Dus het kan ook leuk zijn in de huiskamer ook voor de bew. die niets willen doen is er toch afleiding en leven in de brouwerij.

Hoor vaak van de bew. dat het maar stil en saai is als we eens een dag vrij zijn.

dus maak er wat leuks van ook een thema tafel in de huiskamer is erg leuk.

groetjes bets

• Wim

Hoi collega's

Ook ik heb de omschakeling meegemaakt van centraal werken naar afdelingsgericht werken.

Mijn ervaring was het omschakelen van doelen en ideen erg moeilijk!. Op een afdeling/huiskamer doe je hele andere activiteiten dan op een centrale activiteitenruimte. Wees er allert op dat je niet je reguliere act. doorvoert op de huiskamers, mijn ervaring vertelt me dat dat dus niet werkt!.

Maar het belangrijkste VRAAG aan de verzorging/clientenraad/leidinggevende wat hun doelstelling is?? je kan dan zo maar eens voor verrassingen komen te staan!

Uiteindelijk heb ik mijn pad gevonden en heb ADL-activiteiten dusdanig uitgebreid zodat er weinig over bleef voor andere zaken. Vergeet nooit dat jij een spil bent op je afdeling en dat jij goed kan aangeven hoe de groepssfeer is op jouw huiskamer of afdeling!! ZORG DAT JE GEHOORD WORDT!!

Als je het team.collega's verzorging mee krijgt is dat het halve werk!

Ik werkte 12 jaar in een verpleeghuis voor dementerende ouderen heb veel veranderingen meegemaakt en uiteindelijk wordt het een mix van huiskamer gericht werken en centraal werken! Als je in onze maatschappij wilt luisteren naar bepaalde muziek, je verdiepen in een hobby, wilt biljarten/kaarten enz. enz. dan moet je ook de deur uit!! en zo ook de ouderen ! Voor deze en andere specifieke activiteiten hebben wij destijds verenigingen (elders/centraal) opgezet. De combinatie vond ik geweldig.

Ik werk inmiddels in een wooncentrum voor ouderen en merk dat het leven/werken hier niet te vergelijken is! wat wil ik graag terug naar het verpleegtehuis!!

groet Wim

• Anke

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reactie's!!! Leuk dat er zoveel mensen gereageerd hebben!!! Ik zal deze verhalen meenemen in ons werkoverleg. Natuurlijk zijn nieuwe reactie's nog steeds welkom! En ik wil graag nog op jullie berichten reageren, en ik zit nog met een aantal vragen! Maar op dit moment zit iki op het werk, dus heb weinig tijd om te reageren.

In elk geval tot gauw en allemaal enorm bedankt!!!!

Groetjes,

Anke

PS: ik heb in dit bericht mn e-mail adres niet geblokkeerd, zodat we misschien onderling zouden kunnen mailen.

• Marilena

Ik ben het ermee eens dat je activiteiten anders gaan worden, maar je moet wel de ruimte krijgen om je activiteiten te doen! Bij ons is het nu zo dat voedingsdiensten een randvoorwaarde zijn of ik mijn vak mag uitoefenen of niet. Zijn er genoeg, dan ben ik AB-er, zijn er te weinig ben ik keukendienst. Uiteraard laat ik mij horen omdat wij nog maar relatief kort geleden aan de afdelingen zijn toegevoegd (in februari). Er ligt ook een notitie hoe een ABer op de afdeling zou moeten gaan werken, maar bij ons speelt het probleem nog eens dat de teamleiders eigenlijk helemaal niet zaten te wachten op een AB-er in hun team. AB vonden ze prima, maar niet in hun eigen team want wij tellen nu mee in de formatie en zij vinden dat dit ten koste gaat van de uren van de verzorging. Kortom, de teamleiders doen weinig voor je want ze zien je liever komen dan gaan. Ook het management laat het afweten, zij hebben die beslissing genomen dat de AB toegevoegd moest worden dus zij moeten de teamleiders sturen in dit beleid. Binnenkort volgen er gesprekken, maar ik werk nu al bijna 6 jaar in dit huis en het is nog nooit zo slecht met de AB geweest als nu en er is nog nooit zo weinig aangeboden aan bewoners als nu. Die klagen steen en been, en terecht, maar de directie doet er weinig aan, behalve hard roepen dat ze er voor de bewoners zijn en dat die absoluut niet onder de veranderingen lijden….nou aan me hoela dus he….

Hopelijk wordt deze beslissing snel terug gedraaid en kunnen we ons weer meer focussen waar het echt om draait, de bewoners!

• Anke

Wat een reactie's he! Het speelt dus wel heel erg in het land onder de AB-ers.

Vandaag ga ik op een andere locatie meelopen, met een AB-er die alleen maar op de afdeling werkt! Ik neem ook deze punten mee e kijk hoe ze er daar mee omgaan!

Groetjes Anke