Een reactie van een collega.
Ik heb MDGO-AB gedaan. HBO zag ik toen niet zitten. Ik wilde niet organiseren achter een bureau, ik wilde in contact met de mensen. Daar ben ik goed in en het geeft nog steeds een cick.
Activiteitenbegeleiding is een mooi vak. Je krijgt de gelegenheid om mensen te helpen op een manier die het dichtst bij hun eigen beleving en interesses ligt.
Ik heb gewerkt in de volwassenenpsychiatrie, bij dementerende ouderen met psychiatrische problemen en binnen een bejaardenhuis(zorgcentrum) bij dementerende ouderen. Alle dagen zijn anders, je programma varieert van handwerken, tot gymnastiek, tot filmavond, tot barbeque.Het aanbod is zo uitgebreid als je zelf wil. het belangrijkste is dat de doelstelling wordt bereikt en op welke manier dat gebeurt bepaal jij samen met de deelnemer(s). Ook de doelen varieren erg, bijvoorbeeld weer zelf gaan eten, contacten leggen buiten de deur of regelmaat in een leven zodat diegene weer naar huis kan. Activiteitenbegeleiding bestrijkt een flink vakgebied. Je kunt bijvoorbeeld gaan werken met ouderen, in de psychiatrie, maar ook bij gedetineerden, of bij lichamelijk gehandicapten, met visueel of auditief gehandicapten werken. Dit is nog maar een klein gedeelte van wat er mogelijk is. Zoals je uit mijn mailtje wel kunt opmaken, ik vind AB een geweldig vak en dat ene speciale moment dat ik samen met die deelnemer heb, een lach of aai, een traan of een gedichtje aan de binnenkant van een leeg pakje mascottevloei zorgt ervoor dat ik de dag erna er weer voor 100% sta!