Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

AB-er?

• José

Ik heb een aantal vragen over het beroep AB-er..

Welke opleiding hebben jullie gevolgd?

Hoe ziet een dag er uit?

Is er werkgelegenheid voor AB-ers of valt dat heel erg tegen?

Moet je ook veel zorgtaken uitvoeren? of kun je echt met activiteiten aan de slag?

Wie kan mijn vragen beantwoorden?

Alvast bedankt!

Misschien is het handig als je erbij zegt wat voor ‘doelgroep’ je hebt..

• Deborah Holzhaus

Hoi Hoi alles goed?

Ik heb de opleiding SPW 4 activiteitenbegeleiding gedaan. Als activiteitenbegeldeider is het momenteel moeilijk een baan te vinden. Zeker als je net afgestudeerd bent en rond de 20 bent. Ik werk nu zelf met dementerende Bejaarden. Super leuk maar ik merk dat als AB'er op MBO niveau je taak gauw ophoud bij het einde van je activiteit. Ik vind dat daar veel meer uit te halen is en daarom du ik nu ook SPH.

als Ab'er kan je in verschillende instellingen werken met verschillende doelgroepen. elke dag indeling is anders en dat ligt aan met welke doelgroep je werkt en wat de visie van die instelling is. Veel zorg taken zul je niet verrichten maar ook dat ligt aan de instelling of verpleeg verzorg huis. Vaak als je deze taken moet uitvoeren is dat beperkt ( naar de wc brengen bv.)

uiteraard is het hoofdoel van een activiteitenbegeleider .. het begeleiden van activiteiten.

wel wil ik nog even zeggen dat het bijna onogelijk is een fulltime baan te vinden als AB'er.

gr Bora

• jacqueline

Even een reactie op AB-er? Het is aan jou om te laten zien aan je collega's en teamleiding, wat je als AB-er in je mars hebt. Een ander kan dat niet. Wanneer je je werk en de mensen waar je iedere dag voor komt, een warm hart toedraagt en er weer voor kunt zorgen dat hetgeen jij hebt bijgedragen ervoor heeft gezorgd dat die dag er voor hen toch wat beter uitzag dan geeft dat best een kick toch? Ik begrijp dat je via een opleiding wil proberen om wat meer organisatorisch werk te gaan doen, maar daar heb je die opleiding soms echt niet voor nodig. Uit ervaring leer je vaak meer dan van papier. Ja, je bent misschien nog jong, dat weet ik niet, maar zo staat iedereen in het begin. Je kunt toch laten zien wat je kunt, door bijvoorbeeld vernieuwende ideën aan te dragen of door bepaalde ontwikkelingen in de zorg of het huis uit te diepen. Op die manier laat je misschien een nieuwe kant van jezelf zien en wordt het werk weer wat interessanter voor je. Vergeet nooit; jij moet laten zien dat je belangrijk en onmisbaar bent binnen de organisatie, anders ben je bezuinigd voor je het weet en dan doet een aanvullende opleiding er ook niet toe. It's all in your attitude girl! Groetjes van een collega.

• sjon

Een reactie van een collega.

Ik heb MDGO-AB gedaan. HBO zag ik toen niet zitten. Ik wilde niet organiseren achter een bureau, ik wilde in contact met de mensen. Daar ben ik goed in en het geeft nog steeds een cick.

Activiteitenbegeleiding is een mooi vak. Je krijgt de gelegenheid om mensen te helpen op een manier die het dichtst bij hun eigen beleving en interesses ligt.

Ik heb gewerkt in de volwassenenpsychiatrie, bij dementerende ouderen met psychiatrische problemen en binnen een bejaardenhuis(zorgcentrum) bij dementerende ouderen. Alle dagen zijn anders, je programma varieert van handwerken, tot gymnastiek, tot filmavond, tot barbeque.Het aanbod is zo uitgebreid als je zelf wil. het belangrijkste is dat de doelstelling wordt bereikt en op welke manier dat gebeurt bepaal jij samen met de deelnemer(s). Ook de doelen varieren erg, bijvoorbeeld weer zelf gaan eten, contacten leggen buiten de deur of regelmaat in een leven zodat diegene weer naar huis kan. Activiteitenbegeleiding bestrijkt een flink vakgebied. Je kunt bijvoorbeeld gaan werken met ouderen, in de psychiatrie, maar ook bij gedetineerden, of bij lichamelijk gehandicapten, met visueel of auditief gehandicapten werken. Dit is nog maar een klein gedeelte van wat er mogelijk is. Zoals je uit mijn mailtje wel kunt opmaken, ik vind AB een geweldig vak en dat ene speciale moment dat ik samen met die deelnemer heb, een lach of aai, een traan of een gedichtje aan de binnenkant van een leeg pakje mascottevloei zorgt ervoor dat ik de dag erna er weer voor 100% sta!

• Nathalie winter

Hallo,

Ik ben nathalie en 25 jaar binnenkort ga ik de opleiding activiteiten begeleiding volgen in een jaar via reintergratie, zelf heb ik als zieken verzorgende ongeveer 10 jaar ervaring in de gezondheidszorg zowel in verpleeg als in verzorgingshuizen, doelgroep ouderen. Mijn vraag aan jou is het te doen in een jaar?

ik heb weleens 2 week stage gehad in de activiteiten tijdens mijn opleiding v-ig.

m.v.g. nathalie

• jacomien

Hoi hoi….

Ik heb de opleiding AB gedaan, niveau 4….Ook SPH 1 jaar maar dat vond ik persoonlijk teveel bureau werk.Nu werk ik met ouderen met zowel PG als Somatische problematiek binnen een woon-zorgcentrum.

Werk vinden binnen dit vak wordt steeds makkelijker omdat er steeds meer vraag en erkenning is voor deze tak van zorgverlenen.

De activiteiten zijn iedere dag anders en wat mij betreft gericht op de client, dus vraaggericht werken is belangrijk.

Voorbeelden hiervan :breien, haken en handvaardigheid, knutselen, houtbewerken, tuin en groen, kook en bakactiviteiten maar ook schrijfoefeningen etc R.O T

Ik hoop dat je er wat wijzer van bent geworden:):)

Zet m op!!Groetje Jacomien

• Brenda

Dan heb ik een vraagje voor jullie:)

Mijn vriend heeft na 5 jaar zwoegen om te komen waarie nu is, spw-3 laatste jaar, te horen gekregen dat ie met een SPW-4 opleiding geen AB-er kan worden. Klopt dat? Heeft hij echt 5 jaar verspild of kan het nog wel maar is er dan een beperkt werkaanbod voor hem? Hij is 20 jaar…

Alvast bedankt…

• sjon

Hoi Nathalie,

Ik denk wel dat het te doen is. Je opleiding is een combi van leren/werken toch?

Bedenk wel dat AB een heel ander vak is dan ziekenverzorgende! Ik werk op een groep voor dementerende ouderen en veel van mijn medewerkers waren eerst verzorgende en zijn daarna op de groep komen werken, omdat ze eens wat anders wilden of omdat zij het werk wat ze eerst deden niet meer konden doen. Van hen allemaal hoor ik nu nog de opmerkingen;“ jee, je moet wel veel geduld hebben…”

“Waar haal je dat toch vandaan?….” “Ja, het is echt onthaasten, ik moet het allemaal veel langzamer doen…”

Je gaat op een heel andere manier leren kijken naar en cliënt/bewoner. Je krijgt op een heel andere manier contact, de verhoudingen cijn anders. Men voelt zich veilig bij jou en krijgt in een heel ontspannen sfeer de ruimte om zichzelf te zijn en privé-zaken met je te bespreken. Kortom, je ondergaat zelf ook een kleine persoonsverandering. Of dit te doen is in een jaar? Dat hangt natuurlijk helemaal van jou af en of AB je in “in het bloed zit”, want het is en blijft een vak apart!

(ik zou geen goede ziekenverzorgende zijn, dat weet ik wel)

Groetjes en veel succes!

• Angélique

Hoi

Ik volg de SPW-4 opleiding en omdat ik ziekenverzorgende ben kon ik instromen in het tweede jaar. In het derde en laatste jaar moet ik als het goed is gaan kiezen voor woongegeleiding of activiteitenbegeleiding. Het kan dus wel… gelukkig!!!

• Brenda

Ja kijk, en daar komt t probleem… bij ons op de spw opleiding zeggen ze: het kan wel… maar alleen met gehandicapten of ouderen… niet helemaal zijn doelgroep helaas…andere ideeen?