Leah,
ik denk dat je al heel veel vind als je op snoezelen zoekt. En verder zijn je vijf zintuigen: zien, horen, voelen, ruiken en proeven. Dus daar lijkt me veel voor te bedenken. Kies telkens te tegenovergestelden bv voelen, iets hards/ruw (borstel, steen, bakje ongekookte macaroni, en iets zachts (watjes, zachte knuffel) of warm/koud, of glad/ruw.
Met zien: verschillende kleuren, bewegingen, (lavalampen, bellenblaas, zwart/wit, kaleidoscoop, knderkamerlampjes).
Proeven is mischien niet makkelijk, maar er is nu veel vers fruit, pureer het en doe een beetje in de mond, los wat salmiak op in water, hopjesvla, bitterkoekjespudding. Kies smaken die “oud” zijn en die ze misschien herkennen. Bedenk dat smaak veel met geur te maken heeft, als iemand niet meer goed ruikt proeven ze ook niet veel meer. Prikkel dan puur de smaakpapillen, zout/zoet/zuur/bitter/pittig. Wel rustig aan natuurlijk, netjes oplossen in water en sterk verdund beginnen.
Horen: (muziek, of cd's met geluiden'(bv kraken van een deur, tikken van een klok, dierengeluiden).
Ruiken (eth. olien, maar bv ook bep kruiden: nootmuskaat, mosterd, bloemen of gewoon je eigen parfummetjes, bodylotion en douchegeurtjes bij drogist/etos/bodyshop kan je ook monstertjes vragen) eth. olien kan je ook bij het voelen gebruiken door handen of voeten te masseren. Steek ook eens wat pijptabak aan, ruikt heerlijk! Wierook als je in een katholieke streek werkt.
laat gewoon je fantasie gaan en bekijk in je eigen leven eens waar je je zintuigen bij gebruikt. Als je je daar van bewust raakt is het heel makkelijk dingen te verzinnen. Ik ben benieud hoe het werkt. Elk zintuig heeft een ander plekje in de hersenen, dus het zou goe dkunnen dat ze niet reageren op smaak maar wel op geluiden.
En ik zou wat Deborah zegt ook heel weinig prikkels tegelijk geven. Kies een zintuig per keer, en niet teveel variaties. En herhaal vaak, bewoners kunnen een slechte dag hebben, en een volgende keer wel reageren.