Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

doorleren

• esther

ben nu al vanaf 1989 a.b.er, heb het wel gezien zo`n beetje, ik wil wel weer gaan leren, maar weet niet goed wat.

Ik wil graag doorstromen naar het liefst een hogere fuctie, maar SPH trekt om de een of andere reden niet zo, wie weet wat leuks?

• Annelies

Heb je geen hobby's waarop je je kunt toeleggen?. Ik zit er over te denken om een keer iets met drama of creatieve therapie te gaan doen. Als je door leert voor een hogere functie zou dit maneger zorg en welzijn zijn…toch ? anders kom je volgens mij in een ander vakgebied. Op dit moment wordt er bij onze organisatie gesneden in die functie's Meer werknemers op de vloer dan manegers ….

suc6 met je zoektocht ik zoek ook nog steeds…

groet Annelies

• esther

ha, annelies, bedankt voor je reactie. Ik weet dat veel organisaties snijden in de managers, maar ze zijn bij ons in de organisatie juist bezig om weer een hoofd a.b. aan te gaan stellen. Dus misschien toch maar management gaan doen?

ja, toeleggen op hobby`s is ook wel leuk, maar loop in mijn werk tegen zoveel dingen aan, wat m.i. anders kan, of moet, dat ik toch maar eens serieus over de opleiding moet gaan nadenken. er wordt zoveel gesneden, en juist in a.b., terwijl men aan de andere kant welzijn zo hoog in het vaandel heeft.ik kan en wil dit niet los van elkaar zien, en denk dat er voor a.b.ers nog heel veel werk ligt, om welzijn goed te positioneren binnen wonen en zorg.

ik zal toch eens informeren binnen de organisatie naar een gepaste opleiding, groeten Esther.

• Annelies

ja je hebt helemaal gelijk als je zegt dat er (weer) gesneden wordt in de AB en dat er toch ook behoefte aan is en er veel werk ligt. Helaas wordt dit dus niet door de overheid of instelling gezien. Vraag is hoe krijgen we voor zo weinig mogelijk geld een optimaal zorgaanbod..wij vinden dat welzijn daar wel degelijk behoort, maar de praktijk werkt anders. Onze organisatie is bezig met een fusie, we hebben net een nieuw gebouw, en een nieuw zorgstelstel (extramuraal wonen en kleinschalige woonprojecten en dagverzorging) In deze laaste ben ik werkzaam, maar ik heb nog geen euro te besteden… eerst moet de fusie rond zijn dan weten ze meer…kortom als jij nou manger wordt, dan is er weer een goeie bij, met praktijkervaring !

Doe wat je hart je ingeeft !

groetjes Annelies

• esther

hè, Annelies, da`s een duwtje in de goede richting, had ik nodig, want ik twijfel

soms wel. Ik heb binnenkort en gesprek met het locatiehoofd, zal het eens met hem bespreken. Als ik dan weer jou verhaal lees, over het niet hebben van een budget',

dan word ik BOOS, alles kan, mooie gebouwen, om maar te laten zien hoe goed we het voor hebben met onze oudere medemens, maar waar het werkelijk om gaat, dat zijn ze per ongeluk vergeten, o,o, waar zijn we toch mee bezig.

ik denk, dat als A.B.ers alles wat ze uit liefde voor hun doelgroep en hun vak doen

eens uit zouden rekenen in uren en geld, de hoge heren hun eens goed achter hun oren moeten gaan krabben, want we zijn m.i. echt onmisbaar binnen een instelling

om de bewoners zich wel te laten bevinden, dit in tegenstelling tot een mooi uitziend gebouw, wat tonnen kost, maar waar de bewoner niet echt vrolijker van wordt.

Onze mensen willen aandacht,zichzelf kunnen zijn en blijven, en bovenal, menswaardig oud worden, en daar moeten we met z`n allen voor staan!!

• Annelies

Hoi Esther

ja en moet je je voorstellen dat de mensen dus uit een situatie van 24 uurs zorg komen. Mensen weten op dit moment niet hoe ze ‘t hebben. Elke keer als ze een zuster bellen wordt het in rekening gebracht ! Voor mensen die nieuw komen in de extramurale zorg is het niet zo’n overstap….maar voor de mensen die de zorg van een verzorgingshuis kende is dit drie keer niks. En ik iedereen maar naar de dagbesteding slepen (als ze geindiceerd zijn)…zodat ze niet weg kwijnen op hun “appartement” maar goed je kunt er lang ,…heel lang over discuseren maar veel vrolijker wordt je er nie van….

Als je de opleiding ga doen….alvast heel veel suc6 !

Groetjes Annelies

• esther

als ik het goed begrijp werk je dus op de dagopvang?

of dagbesteding, `t is maar hoe je het noemt. hoeveel uren heb je daar, en draai je alleen of met meerdere mensen?

binnen nu en twee jaar gaan ze bij ons ook starten met een dagopvang, naast de groepsverzorging waar ik nu werk, het lijkt me wel wat, om de overstap te maken, maar ben wel benieuwd hoe dat in andere huizen is geregeld.

Ja, het is soms om moedeloos van te worden, hoe dingen van hogerhand geregeld worden, ook bij ons op de groep zijn de verhoudingen al lang weg.

er zijn dagen dat ik thuis kom en denk, wat heb ik nou eigenlijk vandaag gedaan?

ik heb mensen naar het toilet gebracht, mensen opgehaald voor de groep, en weer weggebracht, mensen hun natje en droogje gegeven, als ik pech heb, alle toiletten staan uitsoppen, als het weer eens een poepbende is, en als ik dan nog geluk heb, en een beetje tijd overhou, tussen de regeldingen en telefoontjes door, dan kan ik nog eens een kleine activiteit gaan doen, maar meer als een vragenderwijs, of een kwisje, of een krantje voorlezen is het niet.

heerlijk vind ik het als ik dan naar mijn andere werk kan gaan, waar ik echt als a.b.er aan het werk ben, en alles kan doen waar ik vooor geleerd heb.

alleen daar heb ik zo weinig uren, dat het meer liefdadigheid is, dan betaald.

klagen, klagen klagen, maar ja, het zijn wel de dingen waar we denk ik, allemaal tegenaan lopen, en ik vind dat het roer maar eens om moet, en dat we ons weer eens goed moeten kunnen profileren, want m.i. hebben heel veel mensen in de zorg geen notie van ons vak, en wat er allemaal bij komt kijken om de boel goed draaiende te houden.

gr. esther.

• Annelies

hoi Esther

Ja ik werk op de dagverzorging …en nu komt er een heel verhaal…Hiervoor was ik ook werkzaam op de meerzorg en …..ik weet precies wat je bedoelt. Zorgtaken nemen de overhand. Ik was daar ook helemaal klaar mee. Nu is het hele meerzorg project opgeheven (sinds 15 juni) omdat we in het nieuwe gebouw zijn over gegaan naar kleinschalig wonen. Aanvankelijk leek mij dat wel erg leuk, maar nader bekeken kan ik dat niet aan omdat je dan geen ABer meer ben maar woonbegeleider, dus, dat wilde ik liever niet omdat ik behoorlijke rugklachten heb. De dagverzorging draait nu ongeveer 1,5 jaar en net toen ik voor de keuze stond wat ik zou gaan doen kwam er een interne sollicitatie(die werd mij onder de neus gedrukt door hoofdt zorg) omdat de dagverzorging met weer een dag ging uitbereiden. Ik vond een dag wel weinig, maar goed ik moest wat…..anders moest ik naar de woonbegeleiding. Ik heb gesolliciteerd en ben (natuurlijk) aangenomen. Al gauw had ik het geluk dat mijn collega weg ging en ik dus nu twee vaste dagen werk. Ik ben er ontzettend blij mee ! Ik werk nu van 9 tot 5 Als ik dan naar mijn collega's kijk die in de woonbegeleiding zitte !!nee dank u die kunnen geen medicijnen en spuiten dus die halen alleen maar de bewoners uit bed en brengen ze naar de huiskamer en kunnen dan weer gaan ! (beetje overdreven) Ik kan nu weer echte creatieve dingen doen ! Ik ben nu echt weer met AB bezig en zorgtaken zijn tot bijna nul gereduceerd ! We zijn nu vierdagen per week open en dag vijf zit in de pen…Ik ben op dit moment drie dagen per week aan het werk, maar heb nog energie over voor mijn kids als ik ‘s avonds thuis kom ! En vooral het opstarten is erg leuk …mensen bezoeken, intake gesprekken , ruimte inrixhten ect…er is er veel vraag naar dagverzorging omdat mensen toch langer in de thuis sitiuatie blijven. je moet van te voren wel duidelijke lijnen uitzetten, …welke doelgroep ben ik voor ? ect..Ik heb het erg naar m’n zin en ik kan weer een poosje vooruit met mijn ambitie's

Als je vragen heb mail me gerust !

groetjes annelies

• Jacqueline

Beste Annelies en Esther,

Het is jammer dat jullie deze ervaring hebben met het werken binnen deze doelgroep. Gelukkig zijn er ook mensen die wel hun ei kwijt kunnen. Ja, ook ik werk op groepsverzorging binnen een bejaardenhuis, ofwel dagverzorging voor aanvullende psychogeriatrische hulp binnen een zorgcentrum. Binnen onze stichting zijn we vollop in beweging. Ja, ook bij ons wordt bezuinigd, waar niet?

Op de groep hebben we een vast dagprogramma. We staan altijd met 1 verzorgende en 1 AB-er op de groep, ieder zijn taken en daar vullen we elkaar in aan. Buiten de reguliere taken op een groepsverzorging om maak ik het weekprogramma, organiseer ik de uitstapjes en brunches, begeleid ik een stagiaire, koop ik materialen in, bereid ik de activiteiten voor, ben ik contactverzorgende van 4 deelnemers en neem ik deel aan de grote activiteiten van het gehele AB-team in huis. Dat is best wel wat en daar zit het ‘m nou net in. Ik heb totaal geen problemen met alles wat erbij komt kijken, maar begrip van collega’s is soms ver te zoeken. Van de andere kant, gaan wij verder kijken dan wat we zien op het eerste ogenblik wanneer we een verzorgende bij iemand medicijnen zien ingeven? Gelukkig is er bij ons in huis de mogelijkheid om af en toe wat extra uren te werken wanneer ik het echt niet red(bijvoorbeeld bij een uitstapje). Toen ik daar kwam werken was dat niet zo hoor, maar na verloop van tijd heb ik ze er toch van weten te overtuigen welk belangrijk aandeel Activiteiten hebben in het welbevinden van de mens en dat daar een gedegen gedachtengang achter zit. Wil je dat goed aanpakken, op een persoonlijk niveau, dan vraagt dat gewoon meer tijd. Het is wel erg frustrerend wanneer die uren er niet voor je zijn, of wanneer vrijwilligers de activiteiten met deelnemers gaan doen, maar ik denk niet dat je dat kunt veranderen door een andere opleiding. Je weet waar je het over hebt, je weet hoe het werkt, overtuig je teamleider of de zorgmanager ervan dat ze met jou een goede vangst hebben. Een eventuele aanvullende cursus is voor hen denk ik gemakkkelijker te regelen dan een hele nieuwe sollicitatieprocedure. Ga ervoor zou ik zeggen!