Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

dagactiviteiten ouderen

• christel

Ik werk in de regio velp/rheden/rozendaal op een dagactiviteiten voor ouderen.

Op dit moment hebben we weinig bezoekers en ik snap hier niks van.

Deze omgeving staat bekend om zijn vergrijzing.

Ik ben al bezig met advertenties en folders.

Hebben jullie ideeen tips hoe ik dit probleem verder kan aanpakken?

Collega's op dagactiviteiten in de buurt hebben hetzelfde probleem.

Er moert nu echt een actieplan komen want mijn functie loopt op deze manier gevaar

Ik hoop dat jullie massal reageren!

• Sandra

Beste Christel,

Zou je iets meer over het activiteitencentrum kunnen vertellen, bijv. waar jullie aanbod uit bestaat, sinds wanneer is het bezoekersaantal teruggelopen, hebben jullie de bezoekers zelf gebraggd naar….

Met een folder alleen kom je er niet, de beste reclame is van mond-tot-mond reclame.

christel schreef:

>

> Ik werk in de regio velp/rheden/rozendaal op een

> dagactiviteiten voor ouderen.

> Op dit moment hebben we weinig bezoekers en ik snap hier niks

> van.

> Deze omgeving staat bekend om zijn vergrijzing.

> Ik ben al bezig met advertenties en folders.

> Hebben jullie ideeen tips hoe ik dit probleem verder kan

> aanpakken?

> Collega's op dagactiviteiten in de buurt hebben hetzelfde

> probleem.

> Er moert nu echt een actieplan komen want mijn functie loopt

> op deze manier gevaar

>

> Ik hoop dat jullie massal reageren!

• Basjuh

Beste Christel,

Wat ik veel mis binnen dit vakgebied is profileren. Wat is de meerwaarde van een “dagactiviteiten ouderen”? Wat doen jullie om die meerwaarde te bewerkstelligen? Zijn de activiteiten “leuk” of zijn ze misschien ook therapieondersteunend?

Wanneer bovenstaande voor de activiteitenbegeleiding zelf duidelijk is komt het er op neer om naar buiten te brengen. Dat kan in de vorm van folders (naar arsten en huizen), spreek verpleegklinieken aan over de meerwaarde die jullie kunnen bieden als iemand daar met ontslag gaat. Denk ook aan de maatschappelijk werkers die hierin een belangrijke rol hebben.

Zelf werk ik wel als een AB'er, maar heb alleen de opleiding niet gedaan. Ik hoop dat ik je met deze, misschien vanuit ander oogpunt, een beetje heb kunnen helpen.

Succes ermee,

Bas

• christel

hoi sandra,

ons bezoekers aantal loopt sinds 8 maanden erg terug,

ons activiteitenprogramma passen we aan op de bezoekers we hebben plek voor 8 personen per dag.

We volgen een algemeen programma zoals de gym,geheugentraining film enz en daarnaast kunnen mensen internetles krijgen individuele aandacht enz.

De bezoekers komen bij ons terecht via een indicatie ondersteunende begeleiding.

Deze kan aangevraagd worden door familie huisarts of door de persoon zelf.

De bezoekers komen om hun partner te ontlasten of voor de structuur in de dag.

Naar mijn idee zijn er honderden ouderen die dit nodig hebben maar waar zijn ze dan?

• Wendy

Hoi Christel..

Misschien moet je eens een open dag houden.. En iedereen eens laten rond neuzen.. heel veel mensen weten niet eens dat zoiets bestaat.. organiseer een fancy fair ofzo.. Dat er mensen op af komen. vooral ouderen.. Breng folders rond, zet t in de krant..

Maak een filmpje, laat mensen zien wat je allemaal te bieden hebt. Stuur dat dan naar een regionaal tv station, of laat ze zelf eens langskomen…

Ik weet niet wat je nog meer kan doen.. maar t valt te proberen..

Gr Wendy

• Loes van de Voort

Hoi Christel,

het beste is om te gaan netwerken.

Zoek contact met maatschappelijkwerkers, zorgtrajectbegeleiders/trajectbegeleiders van GGZ instellingen of SPW, ouderen adviseurs die vaak werkzaam zijn

bij de gemeente. De nazorgverpleegkundige in het ziekenhuis van afd Geriatrie of de transferverpleegkundige. Vaak zijn er ook ouderen organisatie's/ verenigingen, zoals een

vrouwenvereniging etc. Ga hier eens een presentatie geven over wat jullie doen, werpt vaak veel vruchten af.

Bouw een goed netwerk op want deze professionals zien vaak mensen waar een niet pluis gevoel is, dit kan natuurlijk op allerlei gebied zijn.

Deze mensen regelen ook vaak een CIZ-indicatie voor dagopvang en kunnen jullie tevens aanbevelen. Verder spelen de huisartsen ook een belangrijke rol, want deze dagactiviteiten zijn toch ook voor mensen bedoelt die in een isolement raken of geen structuur meer in de dag hebben en natuurlijk om nog veel meer redenen.

Maak het bekend bij de alzheimer vereniging, deze houden landelijk Alzheimer café s, voor mantelzorgers/partners van mensen met dementie.

Hopelijk kun je iets met deze informatie.

Groetjes Loes