Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

activiteitenbegeleiding

  • denise

    Ik ben laatste jaars spw student en moet een presentatie geven over de activiteitenbegeleiding voor demente ouderen. Maar ik moet ook iets weten over de geschiedenis van de activiteitenbegeleiding en kan dat niet vinden!

    Dus als er iemand is die er iets van weet of er informatie over heeft wil je me dan mailen??????

    Alvast bedankt!!!!!!

    Groetjes Denise

  • Anita

    Hoi Denise,

    Ik ben zelf ABer in een verpleeghuis voor dementerenden. Wij verdelen activiteiten in huiskameractiviteiten en overstijgende activiteiten.

    In de huiskamer kan zowel een individuele activiteit als een groepsactiviteit worden gegeven.

    Onder overstijgende activiteiten verstaan wij de activiteiten waar meerdere personen aan deelnemen van verschillende huiskamers, afdelingen of uit het gehele huis.

    (kunnen grote activiteiten zijn: bijv. rolstoeldansen, zangvereniging, dames- of herensoos, maar ook kleine zolals bijv. ROTgroepje, koken of een huishoudelijke activiteit) Als je nog meer wilt weten kun je altijd even mailen.

    groetjes Anita

  • jacomien

    hoii…

    iets over de geschiedenis is idd niet makkelijk.

    Ab is ontstaan uit het idee dat bejaarden niet nutteloos achter de geraniums moeten…vanuit dat idee zijn de verzorgenden meer en meer dingen gaan ondernemen met de ouderen.

    Op een gegeven moment kwam het idee van de huiskamerprojecten ( jaren 90?)

    Daar kon zowel in een groepje als individueel iets worden ondernomen, als krant lezen, gespreksgroepjes, spelletjes.

    Weer wat later kwam uit onderzoek naar voren dat door het trainen van de hersenen het geheugen op peil kon worden gehouden of in elk geval het achteruitgaan van het geheugen vertraagd dmv R.O.T