Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

activiteitenbegeleiding

  • denise

    Ik ben laatste jaars spw student en moet een presentatie geven over de activiteitenbegeleiding voor demente ouderen. Maar ik moet ook iets weten over de geschiedenis van de activiteitenbegeleiding en kan dat niet vinden!

    Dus als er iemand is die er iets van weet of er informatie over heeft wil je me dan mailen??????

    Alvast bedankt!!!!!!

    Groetjes Denise

  • Anita

    Hoi Denise,

    Ik ben zelf ABer in een verpleeghuis voor dementerenden. Wij verdelen activiteiten in huiskameractiviteiten en overstijgende activiteiten.

    In de huiskamer kan zowel een individuele activiteit als een groepsactiviteit worden gegeven.

    Onder overstijgende activiteiten verstaan wij de activiteiten waar meerdere personen aan deelnemen van verschillende huiskamers, afdelingen of uit het gehele huis.

    (kunnen grote activiteiten zijn: bijv. rolstoeldansen, zangvereniging, dames- of herensoos, maar ook kleine zolals bijv. ROTgroepje, koken of een huishoudelijke activiteit) Als je nog meer wilt weten kun je altijd even mailen.

    groetjes Anita

  • jacomien

    hoii…

    iets over de geschiedenis is idd niet makkelijk.

    Ab is ontstaan uit het idee dat bejaarden niet nutteloos achter de geraniums moeten…vanuit dat idee zijn de verzorgenden meer en meer dingen gaan ondernemen met de ouderen.

    Op een gegeven moment kwam het idee van de huiskamerprojecten ( jaren 90?)

    Daar kon zowel in een groepje als individueel iets worden ondernomen, als krant lezen, gespreksgroepjes, spelletjes.

    Weer wat later kwam uit onderzoek naar voren dat door het trainen van de hersenen het geheugen op peil kon worden gehouden of in elk geval het achteruitgaan van het geheugen vertraagd dmv R.O.T

    Tegenwoordig willen we graag dat de ouderen zo zelfstandig mogelijk blijven en daar waar nodig ondersteuning krijgen

    Dit komt ook weer terug in de woon-zorgcentra ipv een verzorgings- of verpleeghuis.

    Ik hoop dat je hiermee een beetje op weg bent…mocht je nog vragen hebben mail me gerust

    grtz Jacomien

  • Nelly

    Ik ben vorig jaar afgestudeerd.

    Ik weet dat de historie van de activiteitenbegeleiding een examenonderdeel is.

    In het boek Activiteitenbegeleiding 409 van de uitgeverij Nijgh Versluys staat het helemaal vermeld (deze tip kregen wij vorig jaar van onze docent). Succes.

  • Judith

    Een heel beknopte uitleg van het ontstaan van activiteitenbegeleiding;

    Dit is ontstaan in de tweede wereldoorlog. Gewonde soldaten bleken beter en sneller te revalideren wanneer ze activiteiten kregen aangeboden. Toen was het nog vrijwilligerswerk, dat is ook lang zo gebleven. Ik geloof dat het beroep activiteitenbegeleiding in de jaren 80 is ontstaan, maar zeker ben ik het niet.

  • Nathalie

    Kijk eens op de site activiteitenbegeleiding.nl. Staat veel informatie die je kan downloaden over vroeger!

    Groet, Nathalie

  • Ivonne

    Hallo

    Ook ik ben laatste jaar student van de SPW activiteitenbegeleiding. Wij hebben een boek ‘Activiteitenbegeleiding’ Hierin staat de geschiedenis over de AB-er. Wil je dit nog hebben? Dan scan ik het even en mail ik het wel naar je toe.

    Ben er zelf nu ook mee bezig voor mijn scriptie.

    Vriendelijke Groeten

    Ivonne Kroes

  • Mathilde

    Ey Ivonne,

    Wat toevallig ik ben ook aan het afstuderen voor AB en ben ook met mijn scriptie bezig, wat een werk!!

    Kan je het ook naar mij toescannen van de geschiedenis van AB.

    Groetjes Mathilde

  • antjeee

    Hoi

    Ik las jullie berichtjes over de geschiedenis van AB. En ook ik ben hier veel naar op zoek geweest….. want ook ik ben met de eindopdracht bezig. Op www.activiteitenbegeleidingssite.tk kunt je hier informatie over vinden, maar ook over veel andere activiteiten. Kijk maar eens een keer!! Verder breng ik de volgende site ook onder de aandacht: www.abcafe.tk Deze site bestaat nog niet zo lang, maar ook graag zouden we met jullie in contact komen. Iedereen kan hier informatie kwijt, en informatie uitwisselen. Meld je ook aan!! Gezellie!!Mathilde schreef: