Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Bloemen en vlinders van panty's

  • Gabriële

    Vroeger toen ik een keer bij een vakantiekamp was, maakten we bloemen van panty's.

    Nu zou ik dit ook een keer op mijn werk willen doen, maar kan iemand mij uitleggen wat ik hier voor nodig heb en hoe dit moet?

    Heb op internet gezocht, maar weinig te vinden.

    Alvast bedankt,

    Vriendelijke groet,

    Gabriële

  • tessa

    Hoi Gabrielle,

    Zelf heb ik ook pasgeleden deze activiteit gedaan met ouderen en de mensen vonden het erg leuk maar het was eigenlijk te moeilijk voor deze doelgroep (zelfstandig wonende ouderen). Ik had het al vereenvoudigd maar er zijn teveel handelingen, succes in iedergeval!

    * Bloemen maken van nylonweefsel.

    Doelgroep: Verschillende doelgroepen (met beschikking over een goede handcoordinatie)

    Middelen:

    * Zilverdraad 0,6 mm * Nylonweefsel (oude panty's gekleurd)

    * Bloemistenband (groen) * Bindgaren

    * Meeldraden (kunststof) * Schaar

    * Ronde vormen (stokje, potjes e.d.)

    Duur: Je kan het zo lang maken als de deelnemers volhouden. Verspreiden over meerdere dagen is ook mogelijk.

    Voorbereiding: Inkopen en verzamelen van de materialen.

    Uitvoering: Buig een stukje zilverdraad over een ronde vorm, zodat de uiteinden elkaar kruisen. Pak met duim en wijsvinger (of tang) het kruis stevig vast en draai nu de ronde vorm rond, zodat de beide draaduiteinden in elkaar draaien (let op ze moeten goed stevig om elkaar gedraaid zijn) Schuif het lusje van de ronde vorm. Nu wordt de lus met nylon overtrokken, dit is zeker niet eenvoudig, maar oefening baart kunst. Zoek een mooi stuk nylonweefsel( panty's worden eerst opengeknipt). Knip er een vierkant lapje uit, wat iets groter moet zijn dan de lus. Prik nu het draadeinde in een punt van het lapje en span de andere punt over de lus en prik die ook aan het draaduiteinde. Met duim en wijsvinger de andere punten van het lapje er ook bij pakken en dit vasthouden. Met dun binddraad, net onder het lusje stevig omwinden (4 of 5 keer). Het draad vastknopen en afknippen. Het teveel aan nylonweefsel met de schaar afknippen. Pas op voor het steeltje van de lus. Nu heb je 1 bloemblaadje. Maak er zoveel van als er nodig zijn voor de bloem die je gata maken. Leg nu 4 of 5 stuifmeeldraadjes bij elkaar. Knoop ze in het midden vast met een draadje. Buig de stuifmeeldraadjes naar elkaar toe, zodat er een bosje ontstaat. Leg alle bloemblaadjes op elkaar met het bosje stuifmeeldraden in het midden. Zorg dat alle blaadjes op gelijke hoogte zijn. Hou ze goed bij elkaar en omwind de blaadjes bij elkaar met dun binddraad. Trek elke slag het binddraad stevig aan, doe dit 5 tot 6 keer. Knip het binddraad hierna af. Steek de groene steel tussen de draaduiteinden van de bloemblaadjes (soms lukt dit niet en plak de steel dan met een plakbandje vast). Wikkel het groene bloemistenband strak om het uiteinde van de bloemblaadjes heen. Het band gaat vanzelf plakken als het uitrekt. Van boven naar beneden wikkelen. Pak met duime n wijsvinger de bloem net onder de blaadjes stevig vast, en buig de blaadjes open. Nu heb je 1 bloem klaar en zo kan je een boeket nylonbloemen maken.

  • Esther

    Heb je hier misschien ook foto's van zodat ik een beter beeld kan krijgen van het resultaat?

    Misschien dat het voor mijn doelgroep ook wel iets is..

    Groetjes Esther

  • Gabriële

    Tessa, heel erg bedankt.

    Hier kan ik zeker wat mee. Ik werk met dove en slechthorende mensen vanaf 55 jaar en die kunnen dit wel. Alleen nog zien of ze het willen natuurlijk.

    Nogmaals bedankt,

    Gr. Gabriële

  • Gabriële

    Tessa, heel erg bedankt.

    Hier kan ik zeker wat mee. Ik werk met dove en slechthorende mensen vanaf 55 jaar en die kunnen dit wel. Alleen nog zien of ze het willen natuurlijk.

    Nogmaals bedankt,

    Gr. Gabriële

    P.S. Tessa, ik heb wel een foto op internet gevonden. Onder google afbeeldingen en dan “Bloemen van panty's” intikken.

  • sandra

    Kijk eens bij ons op de ab-site. Bij creatieve activiteiten staat deze activiteit vermeld en hoe je het moet doen.

    veel succes,

    sandra en annet

  • Ollie

    Goedenmidag ik heb een vraag waar kan ik die

    matrialen kopen voor om bloemen van panty,s

    Te maken kunt u mij een mail met een link of naam van een winkel

    Door sturen?

    Groeten ollie.

  • Heens Tina

    Beste mensen,

    Ik maak ook bloementjes van panty's, maar ik vind het matriaal niet! Kan U mij daar in helpen? Ik woon in Belgie en in Limburg. En waar kan ik nog cursus volgen in limburg?

    Van harte dank bij voorbaat.

    Groetjes,

    Tina.

  • Heens Tina

    Ik zouw zo graag een boek van de vlinders en de bloemen hebben maar ik vind ze nergens zouw u mij daar kunnen aan helpen aub hartelijk dank Tina Heens.

  • brclan

    http://www.knutselidee.nl/nieuws/nylonbloemen168.htm

    kijk bij de hema of zeeman en andere goedkope bij de panty's / kniekousjes zijn in allerlei kleuren te koop tegenwoordig!!!!! Dit materiaal is zeer goed te gebruiken!