Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

muziekactiviteiten

  • Maris

    Hallo,

    Ik ben bezig met mijn eindopdracht van mijn opleiding spw activiteitenbegeleiding.

    Ik ben nu een activiteitenmap met muziekactiviteiten voor (dementerende) ouderen aan het maken.

    Ik heb de kopjes hoorspelen, muziek maken, zingen, dansen en quiz/spel.

    Wie weet er nog leuke muziekactiviteiten die ik er ook bij kan doen??

    xx Mariska

  • tes

    klassieke muziek luisteren, kerkmuziek luisteren, pianospel als achtergrond muziek op een afdeling

  • Cindy

    Hallo Mariska,

    Enkele voorbeelden zijn ‘Oude Liefde Roest Niet’ (spel), ‘Luisterijke Eeuw’ (spel), muziekbingo maken, blauwe kaartjes van vragende wijs spel gebruiken en daar een spel van maken, ‘Muziekquiz De juiste Toon’.

    Hopelijk kan je hier iets mee.

    Groetjes Cindy

  • Dédé Kikkert

    Hoi,

    Ik zou je adviseren een kopje belevingsgerichte muziekactiviteiten erbij te vermelden. Het beleven en ervaren van muziek en muziekinstrumenten….. Met muziek kun je gevoelens en herrinneringen oproepen maar ook sfeer creeëren.

    Ook snoezelen met muziek valt hieronder. wil je meer weten, kun je contact met me opnemen. Ik heb de opleiding Activiteitenbegleider muziek gedaan en werk o.a.met demente verstandelijk gehandicapten op dit moment.

    Groeten, dédéMaris schreef:

    >

    > Hallo,

    >

    > Ik ben bezig met mijn eindopdracht van mijn opleiding spw

    > activiteitenbegeleiding.

    > Ik ben nu een activiteitenmap met muziekactiviteiten voor

    > (dementerende) ouderen aan het maken.

    > Ik heb de kopjes hoorspelen, muziek maken, zingen, dansen en

    > quiz/spel.

    >

    > Wie weet er nog leuke muziekactiviteiten die ik er ook bij

    > kan doen??

    >

    > xx Mariska

  • cadootje

    Muziek met stokjes

    De doelgroep: schoolkind

    De inhoud van de activiteit:

    - de kinderen zitten in de kring. Ze zingen het liedje ‘’kan je raden’’ kan je raden, kan je raden van je tierelierelak, van tierelierelak kan je raden, kan je raden wat zit er in de zak?

    - Ondertussen loop ik met de zak met ritmestokjes door de kring. De kinderen moeten raden wat er in de zak zit. Ik help ze door vragen te stellen als:

    - Is het van papier, rubber, plastic

    - Voelt het glad, ruw, koud, warm, etc.

    - Als ze het geraden hebben, geef ik ze allemaal een aantal 2 stokjes, ik neem er zelf ook twee. Ik leg een vorm voor (bijvoorbeeld, kruis, T), en de kinderen leggen het na. Hoeveel figuren kunnen we maken?

    De doelen van de activiteit:

    - de kinderen herkennen een voorwerp (in dit geval de stokjes) aan hen materiele eigenschappen

    - de kinderen kunnen figuren met twee stokjes (na) leggen

    - periodegevoel ontwikkelen door het begin en stoptekens

    - de kinderen ontwikkelen hun ritmegevoel .

    De ruimte: activiteiten ruimte

    De tijdsduur: 30 minuten

    materialen die je nodig is:

    - stokjes

    - zak

    - paraplu

    - weerplaten

    Aandachtspunten bij het begeleiden algemeen:

    - Let op de veiligheid

    - Op een vriendelijke, belangstellende manier met de kinderen omgaan

    - Goed uitleggen wat ze wel en niet mogen. Bijv. Je mag niet rennen en niet duwen vooral elkaar niet slaan met stokjes.

    Aandachtspunten bij het begeleiden van de activiteit:

    - laat de activiteit niet te lang duren.

    - Geef het kind alle mogelijk tijd om mee te doen

    Motovatie waarom ik voor de activiteit heb gekozen:

    - Peuters vinden het heerlijk om muziek te luisteren en tegelijk tijd spelen en het is leuk om ze te zien hoe ze hun best doen om te concentreren.

  • anne

    snoezel activiteit met muziek

  • samira

    hallo allemaal.

    Ik doe helpende welzijn niv 2 op het albeda college.

    ik heb een opdracht gekregen van school over muziekactiviteiten. Ik moet er 4 maken van verschillende doelgroepen, maar ik heb er al 2 muziekactiviteiten. Heeft iemand nog 2 muziekactiviteiten voor mij:)

    Kan iemand me misschien helpen a.u.b.

    Ik heb het dringend nodig:)

    Met vriendelijke groet,

    samira

  • CMVster

    Hier staan wat leuke tips in. Gewoon vertalen naar jouw situatie.

    http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/hu/show.cgi?fid=11540

    Verder raad ik je aan gewoon te google-en op muziek activiteiten, met daarachter de doelgroep

  • jorien

    Geachte Maris,

    Ik loop stage bij dementerende ouderen en wij doen elke woensdagmiddag klassieke muziek. De mensen vinden het mooi, en genieten ervan.

    Misschien is dat wat?

    Met vriendelijk groet,

    Jorien

  • Lina

    hoe moet je hier informatie kunnen zien?