Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Ambulante ABer

  • Caatje

    Ik ben op zoek naar informatie over de ambulante AB er.

    Ik wil onderzoeken of er mogelijkheden zijn om als AB er zelfstandig te werken. B V als ondersteuning van de familie (mantelzorg) of als tussen station voor dagverzorging.

    Ik woon in Friesland en de banen zijn hier niet te vinden, daarnaast heb ik lichamelijke klachten waardoor ik niet meer 6 of 8 uur per dag kan werken. Heb een REA status, wil kijken of ik mijn beroep ook als zelfstandige AB er kan uitvoeren. Heb al wat info gevonden, maar zoek nog meer info.

    Groetjes Caatje

  • Chrissie

    Hoi Caatje,

    Ik heb wel eens met hetzelfde idee gespeelt. (maar schrik niet, ik woon ver van Friesland). Ik weet dat bij een AC voor LG hier in de buurt ambulante diensten worden geboden. Weliswaar vanuit de AC, dus gewoon door een AB-er die daar uren voor vrijmaakt. Ik heb geen idee in welke hoeveelheid er gebruik van gemaakt wordt. HIeronder een stukje omschrijving van de website:

    ———————————————————————————————————————–

    "Ambulante dienstverlening is een kortdurend begeleidingstraject voor mensen die thuis of in hun eigen woonomgeving een goede tijdsbesteding zoeken. Met de cliënt wordt onderzocht welke activiteiten in de directe leefomgeving uitgevoerd kunnen worden.

    Daarbij komen de volgende vragen aan de orde:

    wat is de activiteitenwens

    kan deze thuis gerealiseerd worden

    welke voorzieningen of aanpassingen zijn nodig

    is er extra deskundigheid nodig

    zijn er organisaties of vrijwilligers in de buurt waar een beroep op gedaan kan worden.

    Na één of meer gesprekken stelt de medewerker ambulante dienstverlening met de cliënt een activiteitenplan op en geeft een aanzet tot de uitvoering ervan."

    ———————————————————————————————————————–

    Het doel blijft de ambulante AB kort te laten duren. Door clienten naar het AC te halen of elders een plek te laten vinden, niet vanwege financien ( ook ambulant wordt AWBZ betaald) maar vanwege het grote belang van soc. contacten voor de client.

    Toch denk ik dat jouw plan wel zou moeten kunnen lukken, al ken ik de “markt” in Friesland natuurlijk niet. Wellicht kunnen mensen je uit PRB betalen? En ik weet dat somatische patienten in verpleeghuizen waar voornamelijk ouderen zitten vaak heel slecht af zijn. Misschien dat je je ook op hen kan richten? Omdat verpleeghuiszorg uit AWBZ betaald wordt en een AC ook is dat vaak een grote strijd, Probleem is dat er voor diensten zoals jij wil leveren ook vaak vrijwilligers gevraagd worden.

    Ik zag trouwens laatst wel een vacature voor een paar uur per week om een licht autistische jongen 1 op1 te begeleiden met houtbewerking. Via PRB. ( was in de buurt van Houten, Midden-Nederland'

    Ik zou het wel stoer vinden als het je lukt!

  • Caatje

    En toch ga ik het proberen, in mijn geval heb ik niets te verliezen. Een plaatsje binnen de zorg kan ik echt wel vergeten. Ik weet dat in de kop van Noord Holland het is ondergebracht bij de thuiszorg.

    Mijn ervaring is dat als je een beroep doet op vrijwilligers het vaak een drempel is om er een beroep op te doen. terwijl betaald een afstand schept dat je betaald voor wat je krijgt. Ik heb namelijk al een paar bij de thuiszorg gewerkt als bejaardenverzorgende voordat ik omgeschoold ben. Ook ben ik een substitutiemedewerkster geweest vanuit een verpleeghuis als activiteitenbegeleidster en bezocht dan clienten die in aan merking kwamen voor individuele activiteiten, en het viel me dan op dat familie bv kinderen het zo op prijs stelden dat ze vroegen of ik vaker wou komen en dat zij dat heel graag wilden betalen. In deze vorm kon het toen niet. Mijn werkgebied zie ik dan ook , om mensen die een partner hebben die niet meer alleen thuis kunnen blijven te ondersteunen, zodat zij een middagje vrij hebben. Vaak willen ouderen dan niet afhankelijk zijn van de goede bedoelde hulp die zij gratis kunnen krijgen, maar wel ervoor willen betalen zodat zij hun bezigheid kunnen uitoefenen. Evt, zou de client het kunnen betalen uit het persoons gebonden budget of via awbz, als mijn op de wachtlijst staat voor een dagverpleging. Maar vaak is hier een wachtlijst voor en ook deze groep wil ik dan proberen te bereiken.

    Je ziet dat ik erg serieus ben, en ik heb binnekort een gesprek met een arbeidsdeskundige ivm gezondheidsklachten gaan ze kijken wat ik wel of niet kan.

    Ik zal knokken, en ik laat me niet kisten! Ik zie echt mogelijkheden, en ik hoop dat ik deze kan realiseren met ondersteuning van het UWV.

    groet Caatje

  • Chrissie

    Klasse Caatje,

    Je MOET het ook proberen. Anders blijf je rondlopen met de wetenschap dat je een heel goed idee hebt en het niet hebt kunnen uitproberen. Ik denk dat de ingang via thuiszorg instellingen een heel goede is. Maak je daar bekend dan zou zich zomaar en lijstje namen kunnen openen.

    Wat mij nog tegenhoudt is dat ik het te eng vind om een eigen bedrijfje te hebben. Hoe zijn de risico's tav van je beperkingen? Wat gebeurt er als je het fysiek niet trekt? Val je dan weer terug in WAO/WIA? Ik hoop dat je een goede AD hebt, dat scheelt heel veel.

    Misschein een goed idee om je verhaal (en het verloop ook eens op het forum van WAOcafe te plaatsen? Ik ben iig heel benieuwd hoe het je verder verloopt, misschien verzamel ik wel moed!!!! Al heb ik voor dit werk nog een groot vervoersprobleem (geen auto) dus voor mij ook nog andere obstakels uit de weg te ruimen.

    Ik hoop dat andere ABers nog goede tips voor je hebben.

  • Caatje

    juist als ik zelfstandig mijn uren kan indelen dan kan ik ook rekening huden met mijn beperkingen. In de verzorgingshuizen is er steeds meer dat de activiteitenbegeleiding ook moet helpen met de wc ronde en dan help je meerdere mensen achter elkaar. Dat kan ik echt niet meer. Maar in de thuissituatie zal dat minder voorkomen. En ja het vervoersprobleem ik heb de stoute schoenen aaangetrokken en ik heb 2 januari mijn rijbewijs gehaald en heb sinds vrijdag de 13 e januari een auto. Ja de 13e ik hou van uitdagingen.

    Ik ga eerst verder om alles goed op papier te zetten ben nu halvewege zodat ik beslagen te ijs kom als ik naar de Ad moet.

    Als je op de hoogte wol blijven en verdere info wil laat het me dan even weten.

    mijn email adres vermeld ik er even bij. Sommige info wil ik niet algemaaen bekend maken, maar als je me mailt dan vertel ik alles wat je wil weten en wie weet kunnen wij veel aan elkaar hebben.

    groetjes Caatje

  • Selena Soepenberg

    Hallo Caatje,

    Ik las net al je berichtjes, en vond het erg interessant!

    Ik ben erg benieuwd als het je gelukt is.. En als je veel werk in deze sector hebt qua animo.?

    Ik zou graag meer over je willen horen, en heb je misschien inmiddels een eigen website?

    Groetjes Selena

  • brclan

    Hai Selena, Ik las je oproep…

    Ik heb na mijn laatste berichtje betreffende zelfstandig AB er te worden al heel wat meegemaakt…

    Ik ben de dag erna gebeld door een huis in Leeuwarden die graag met mij in gesprek wilde komen naar aanleiding van een open sollicitatie die ik eerder bij hen geplaatst had. Ik was dat allang weer vergeten na een 2 jaar…..Maar ik was dus ooit in de portefeuille gekomen en nu eruit gehaald ( ja dat kan dus.) Een sollicitatiegesprek gehad en ze waren oprecht geïnteresseerde in mij! Door meerdere teleurstellingen ervoor ben ik eerlijk gewest en heb ik gemeld van mijn mogelijkheden en ook dat tillen en het helpen bij de toiletgang niet voor mij mogelijk zou zijn.

    Ik heb de baan gekregen en ben sindsdien werkzaam bij deze organisatie met veel voldoening en zoveel plezier!

    Wel weet ik ondertussen dat er verschillende organisaties ambulante Abers in dienst hebben , maar ook dat de geldkraan dicht is gegaan en men geen uitbreiding maar just aan het afbouwen is helaas.

    In ons huis werken wij nog met 5 Abers op 50 bewoners en dat is zeer luxe en dat beseffen wij ook. Ook wij weten dat we moeten gaan bezuinigen en mensen die weg gaan de uren worden niet opgevuld…

    Van mijn stoere plannen is dus minder terecht gekomen omdat ik een geweldige kans kreeg en die met beide handen aangenomen heb.

    Als je meer vragen hebt stel ze gerust….. groet Caat